Resepi Sedap Dan Simple Ayam Masak Hitam Pedas

Tengok resepi dalam encik gugel, tetiba terkenan nak masakĀ ayam pedas salut kuah hitam weh. Macam sedap pulak tengoknya.

Rupa mungkin hitam tapi bukan sebarang hitam. Sedap betul bila da ngap dalam mulut!

Resepi Sedap Dan Simple Ayam Masak Hitam Pedas

Ala, warna kuah hitam bukan sebab apa, sebab kat resepi guna kicap. Kicap kan warna hitam. Tapi bila makan bertambah nasi banyak kali. Kan? Hehe.

Dalam resepi ni, saya banyak guna bahagian kepak ayam je. Sebab? Saje je. Sekali sekala ratah kepak ayam pun best.

Biasanya orang masak kepak ayam jenis bakar kan? Orang sabah punya menu ni dipanggil “sayap”. Sedap!

Tapi yang resepi simple ni kita tukar sikit rempah dan rupa ayam tu. Hehe. Cuba menu baru kat dapur.

Resepi Sedap Dan Simple Ayam Masak Hitam Pedas

Antara bahan-bahan resepi ayam simple masak hitam pedas:

Bahan Sos:

1 Sdm Minyak ikan

1 Sdk Minyak sesame/bijan

1 Garlic

1 Sdm serbuk cili Mak Siti

1 Sdm Lada Hitam Mak Siti

2 Sdm lada putih Mak Siti

1 Sdm Sos kicap pekat

2 sdm gula

1 Cawan air

2 sdm tepung jagung

1/2 biji perahan limau

Bahan Gorengan kepak ayam:

3 sdm tepung gandum

secubit garam

1sdm lada putih Mak Siti

1 sdm jintan manis Mak Siti

1 Sdm Serbuk kari Mak Siti

5-6 kepak ayam

Cara nak masak ayam hitam ni boleh tengok kat video bawah:

Eh, awak. Jom cuba masak resepi kuah kacang sedap nak? Cicah la dengan nasi impit. Sedapnya!

CARIAN YANG BERKAITAN:

  • ayam masak hitam mamak
  • ayam masak hitam azie kitchen
  • ayam masak hitam berempah

Komen Jika Resepi Ini Sedap

comments

MY SOCMED

dhiavivadea

Saya suka makan. Hari-hari saya makan. Makan tu sedap. Mana boleh tahan.
MY SOCMED

Add Comment