Resepi Kuih Getas Sedap Kenyal Semudah Petik Jari

Klik di bawah untuk dapatkan resepi percuma

Dya tak ingat sejak bila minat makan kuih getas nih. Kuih ni bila digigit kenyal, manis dan berlemak sikit.

resepi kuih getas
kuih getas tradisional

Rasanya mula minat lepas mama buatkan kot? Tak ingatlah. Hehe.

Kemudian sejak dari tu, Dya cari cara macamana nak buat kuih ni?

Tak payah susah-susah gugel. Dya terus tanya kat mak sendirik.

Rupanya nak buat kuih getas ni semudah petik jari!

Cara Mudah Buat Kuih Getas

Resepi ni hanya perlukan 4 bahan sahaja. Dan sukatan resepi untuk makan 2 orang.

Bahan-bahannya:

  • 1 cawan Tepung pulut
  • 1 genggam Kelapa parut
  • Gula | dikisar halus
  • secubit garam

Cara Buat:

  1. Campurkan kesemua bahan kecuali gula. Kuantiti tu agak-agak je. Macam kalau suka kelapa banyak, boleh lebihkan kelapa. Tapi, kat resepi ni Dya guna dalam secawan tepung pulut, segenggam kelapa, secubit garam
  2. Gaul2 kemudian kepalkan buat bentuk macam dalam gambar. Jangan risau, sebab kelapa parut ada air santan dia. Jadi, bila kita kepal tu, tepung dan kelapa akan melekat cantik. Tak perlu tambah air.
  3. Panaskan minyak dalam kuali guna api kecil
  4. Goreng getas yang dah siap kepal tadi hingga berwarna perang keemasan. Angkat dan tos
  5. Kemudian, golekkan getas atas gula yang dah dikisar halus tadi.
  6. Siap!

Dalam resepi kuih getas ni, Dya tak buat jenis sira sebab kurang gemar sebenarnya gula sira.

Dya lebih suka salut gula kat luar kuih getas tu. Lagi best!

Jom cuba masak Sayur Buncis Goreng Tepung pulak

CARIAN BERKAITAN:

  • Resepi getas sira
  • cara buat kuih getas
  • Kuih tradisional getas

Print Resepi Kuih Getas kat bawah:

kuih getas

Resepi Kuih Getas Semudah Petik Jari

Rasa kuih getal harus kenyal, berlemak manis dan masin. Sedap gila bila makan macamtu saja. Nak buat pun semudah petik jari. Pap! Siap.
Prep Time 15 mins
Cook Time 15 mins
Total Time 30 mins
Course Snack
Cuisine Mediterranean
Servings 2 orang

Ingredients
  

  • 1 cawan tepung pulut
  • 1 genggam kelapa parut
  • secubit garam
  • sedikit gula | kisar halus untuk salut luar kuih

Instructions
 

  • Campurkan kesemua bahan kecuali gula.
  • Kuantiti tu agak-agak je. Macam kalau suka kelapa banyak, boleh lebihkan kelapa.
  • Gaul2 kemudian kepalkan buat bentuk macam dalam gambar. Jangan risau, sebab kelapa parut ada air santan dia. Jadi, bila kita kepal tu, tepung dan kelapa akan melekat cantik. Tak perlu tambah air.
  • Panaskan minyak dalam kuali guna api kecil
  • Goreng getas yang dah siap kepal tadi hingga berwarna perang keemasan.
  • Angkat dan tos
  • Kemudian, golekkan getas atas gula yang dah dikisar halus tadi.
  • Siap!
Keyword cara buat kuih tradisional getas, getas sira gula, kuih dari tepung pulut, resepi kuih getas

Komen Jika Resepi Ini Sedap

comments

Add Comment